الخميس، 1 مايو 2014

بالصور اسهل طرق الحواوشي " عيش باللحم "

النهارده هقلكوا علي طريقه رائعه و سهله للغايه لعمل " الحواوشي " الي هو عيش باللحم ، و الطريقه دي ممكن الناس الي بتعمل رجيم ، تالها في يوم الفري بتاعها ، و ذلك لأنها بتتكون من البروتين المفيد في الدايت بالاضافه الي الخبر " الكربوهيدات " و لكن بنسبه قليله و الهامه في رفع السعرات الحراريه في الجسم حتي لا يتعود الجسم علي نظام غذائي واحد .

و لمن لا يتعبون الحميه الغذائيه ، فهذه الوصفه سهله للغايه ولا تأخد من الوقت الا 45 دقيقه فقط للتحضير ، و سوف تعجبكم جدا .

مقادير عمل الحواوشي 

♣ لحمه مفرومه علي حسب عدد الاشخاص يتم تحديد الكميه .
♣ فلفل اخضر 
♣ طماطم 
♣ عدد 2 بصله كبار 
♣ بهارات ( ملح - فلفل - كمون - بهارات مشويات - شطه علي حسب الرغبه )
♣ مقادير العجين : 
                      ♦ نصف كيلو دقيق 
                      ♦ باكو لبن بودره
                       ♦ خميره سريعه التحضير
                       ♦ ملعقه سكر حتي يتخمر العجين سريعا
                       ♦ و ماء للعجن .

طريقه التحضير للحواوشي " عيش باللحم " 

طريقه عمل الحواوشي " عيش باللحم " - بالصور
طريقه عمل الحواوشي " عيش باللحم " - بالصور
♠ في البدايه نقوم بتحضير العجين ، قومي بخلط الدقيق و عليه معلقتين كبيرتين من اللبن البودره و ابدأي بإضافه المياه للعجين ثم أضيفي الخميره و ملعقه السكر اليها و اعجينهم جيدا ، ثم غطي العجين و اتريكيه قليلا حتي يتخمر جيدا .
♠ قومي بتعصيج اللحم بالطريقه العاديه و لن لاحظي اننا لن نجعله يكتمل في التسويه نهائيا ، بل سوف نضعه ليستوي فقط بنسبه 20% و سوف يكمل التسويه في الفرن مع الخبر ، و بعدها قومي باضافه الطماطم و الفلفل الاخضر بعد تقطيعهم الي مكعبات صغيره للغايه و بعدها قومي بإضافه البهارات المختلفه اليها ، وقومي بتقليبها تقليبه صغيره .
♠ قطعي العجين الي قطع صغيره ، بعد ان يتخمر جيدا ، و بعدها قومي بفرد قطعه منه و افردي عليه قليلا من اللحم ، ثم افردي قطعه اخري من العجين و بعدها قومي بوضعها عليها و قومي بغلق الاطراف ( كما يتضح في الشكل امامك ) ثم قومي بوضعها في صينيه و لكن لا تنسي ان تدهني الصينه جيدا ، و بعدها قومي بتسخين الفرن جيدا ، ثم ضعي فيه العجين حتي ينضج كما بالصوره ثو قومي بتقطيعه الي قطه صغيره .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

دعاء جميل جدا ... اضغط هنا للدخول و الدعاء به

X